Alla inlägg under december 2012

Av Malin - 25 december 2012 20:57

Nästa lilla projekt att ro i land är sittunderlag i ull som döttrarna ska ha på väskan när dom är ute i naturen med dagis. Jag började redan i höstas och stickade och stickade för det skulle tovas i maskinen vilket skulle medföra att det krymte 40%, så mycket krympte det inte även fast jag har tvättat det ett flertal gånger. Så istället tar jag det stora så gör jag två nya till barnen, och nu är ett sittunderlag klart.

Jag använder ett ganska tjockt ullgarn(liknande Lovikka), sickor 5,5 och lägger upp 60 maskor, sedan stickade jag slut på grannystanet. För att få någon detalj på sittunderlaget så virkade jag två varv med ett ljusare garn, sen åkte det in i tvättmaskinen på 60 grader. Det har knappt krymt men det har tovat ihop sig, nu är det dags för döttrarna att sätta sin prägel på sittunderlaget. Det kommer dom att göra genom nåltovning och ett fint band att hänga det på ryggsäcken med, men det kommer i ett senare inlägg just nu ser det ut så här.

 

Av Malin - 25 december 2012 20:26

Nu har det gått ett tag sedan sista inlägget, grandräkten blev klar i sista stund. Det är inte särskilt ovanligt att det blir så, men det blir alltid klart:) Det blev många långa kvällar med grandräkten och sen är luciatåget över fort, men det var värt tiden för att få se dottern så glad. 

Nu är frågan vad det ska bli till nästa år? Då har äldsta börjat skolan, jag får vänta och se vad hon vill vara. Grandräkten får lilltjejen ha nästa år och pepparkaksdräkten ska jag pröva att sälja.

 

Av Malin - 4 december 2012 21:37

Nu börjar det närma sig lucia, julgransdräkten börjar ta sig men det är en del kvar. Vissa delar tar lite tid t.ex "mössan" där det ska monteras en stjärna och sy fast alla julgranskulor glitter och belysning. Jag hoppas att den är klar i slutet på veckan, jag lägger ut en bild när den är klar.

Av Malin - 4 december 2012 21:30

Innan kylan kom hann jag göra klart julbocken, i trä snickrades en stomme och hornen böjdes till av plattjärn. En hel säck med granris gick åt, en halv rulle grön ståltråd och lite rött satinband. Jag är nöjd med resultatet, nu gäller bara att hitta en plats där vi ser den. 

 

Presentation


Hej

Kul att du hittat min blogg. 

Jag som skriver heter som du säkert kan ana Malin.

Jag bor med min familj i en villa Dalarna sedan sommaren 2014. Huset vi köpte hade stora behov av renovering och trädgården är eftersatt.

Så fort tid och lu

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards